Szponzoráció:
ajándékot ad, vagy befektetésként kezeli a támogatást
WOIMS befektetésként tekint a szponzorációra
MARKETING VÁLLALATOK SZÁMÁRA WOIMS-RÓL
Szponzoráció:
ajándék vagy befektetés?
A támogatási és szponzorációs együttműködésekből származó pénzmozgások volumene csak Magyarországon meghaladja az évi százmilliárdos nagyságrendet. Kérdés azonban, hogy a megállapodás végül pénzadományként fog-e realizálódni vagy a gyakorlatban valós reklámértéket „termel” a cégnek, ami többszörösen megtérül? A választóvonalat a mögötte rejlő PR-stratégia – vagy annak hiánya – jelenti.
SPORTSZPONZORÁCIÓRÓL
Elsőként – anélkül, hogy a jogi, adózási részletekbe belemennénk –,
fontos tisztázni a két fogalom, tehát a szponzoráció és a támogatás közti különbséget.
Míg támogatás esetén az összeg gyakorlatilag ajándékozásra kerül és jogilag nem várhatsz érte ellenszolgáltatást; szponzorációkor olyan, üzleti célú megállapodás születik a szponzor és a szponzorált között, amelynél – megfelelő marketingstratégia birtokában – a szponzorációért megjelenést, reklámértéket kapsz, hosszú távon pedig építheted vele a céged imázsát, ismertségét. Röviden: ha szponzorálunk – Mert ugye szponzorálunk? –, akkor abból hozzuk ki a maximumot! Ez pedig azzal kezdődik, hogy kész stratégiával ülünk a tárgyalóasztalhoz, és pontos, részletes marketingkoncepcióban állapodunk meg.
Milyen reklámértéket
jelent egy szponzoráció?
A szponzoráció a versenysportban a legjellemzőbb, a világklasszis csapatokért, sportolókért nemhogy sorban állnak, de versengenek a legnagyobb márkák. Érthető, hiszen óriási az ismertségük, rajongótáboruk és ezáltal nézettségük, követőtáboruk van a létező összes csatornán. Természetesen nem ezzel kell versenyezni, ugyanakkor tökéletes képet fest arról, hogy milyen marketingértékkel bírhat egy jó szponzorációs megállapodás. Szponzorként tehát azokon a PR-stratégiai kérdéseken kell végigmennünk, hogy a potenciális szponzorált imázsa illik-e a vállalati értékeinkhez, a rajongott csapat, a választott sportoló, előadó vagy akár kiadvány, esemény által milyen láthatóságot kapunk, a szponzorálton keresztül elért nyilvánosság valóban a mi célpiacunk-e, illetve ő maga hol és milyen módon kommunikálja az együttműködést.
Ha egy online reklámmal, például egy bannerrel akarunk párhuzamot vonni; az, hogy egy hirdetés mennyibe kerül, attól függ, hogy maga a weboldal milyen presztízsű, kik és milyen számban olvassák, hova kerül az oldalon belül a hirdetésünk, meddig lesz ott látható, és így tovább... Így kell kialakítani a szponzorációk marketingkoncepcióját is! Sokkal több lehetőség rejlik benne, mint egy pici logó a csapatmez bal alsó sarkán, egy sarokban eldugott roll-up valamilyen eseményen vagy egy apró betűs lábjegyzet a szakmai kiadvány utolsó oldalán.
4 tipp
a SZPONZORÁCIÓ PR- és reklámértékének kimaxolására
Közös tartalom, például fotók, videók vagy interjú formájában – egy @-olt közösségimédia- poszttal felbecsülhetetlen.
Szponzori kommunikáció a választás okáról, az együttműködés kölcsönös értékeiről – sokkal többet mond megbízhatóságunkról, mint egy „sablonsor” a weboldalunk bemutatkozás- oldalán.
Szponzori színek használata a szponzorált vizuális megjelenéseiben – merjünk többet kérni egy pici logónál!
Ajándékjegyek osztása helyett hívja meg partnereidet, vendégeidet maga a szponzorált – elegáns és menő is egyben.
Végül, de nem utolsó sorban...,
...még két fontos gondolat:
1. Itt se feledkezzünk meg a marketing lelkéről, a mérésről!
Egyezzünk meg a szponzorálttal, hogy milyen gyakorisággal kapunk visszajelzést a közös aktivitások eredményeiről, mint például a nézettség, a megosztási szám alakulásáról, vagy a brandingelt termékek – akár belépők – eladási volumenéről. Építsünk valódi partnerséget!
2. Bár az elején tisztáztuk, hogy szemben a szponzorációval, a támogatás alapvetően egyoldalú hozzájárulást jelent, ez nem törvényszerű: az esetek többségében a támogatottak is nyitottak ennek kommunikációjára, megjelenítésére. Ha így van, éljünk vele (jól)!
AKIKET TÁMOGATTUNK A SIKEREIKBEN:
Ha végigolvastad, az azt jelenti, hogy valószínűleg már azon gondolkozol,
a te céged vajon mindent kihoz-e a szponzorációiból.
Kattogás helyett segíthetünk
megtervezni és kimaxolni a következőt: